ولادت امام محمد باقر(ع) و آغاز ماه رجب
نوشته شده توسط : gheirati

 امام محمد باقر(ع) ، ملقب به باقرالعلوم در 1 رجب سال 57 قمری در مدینه چشم به جهان گشود. وی فرزند فاطمه دختر امام حسن (ع) و امام چهارم ما شیعیان امام سجاد (ع) می باشد. امام باقر (ع) به دلیل نسبت با امام حسین(ع) و امام حسن (ع) لقب هاشمیٌ بین هاشمیَین، علویٌ بین علویَین و فاطمیٌ بین فاطمیَین را از آن خود کرده است. همچنین ایشان دارای لقب های دیگری مانند باقرالعلم، شاکر، هادی، امین و باقر هم می باشند که مهترین آن ها باقر به معنای شکافنده است.

شهادت امام باقر (ع)

امام باقر (ع)  در تاریخ 7 ذی الحجه سال 114 هجری قمری در سن 57 سالگی به شهادت رسیدند. زمان شهادت ایشان همزمان با خلافت هشام بن عبد الملک بوده است. برخی از منابع معتقدند که این فرد را عامل شهادت امام باقر (ع) بوده است. اما برخی از افراد دیگر ابراهیم بن ولید را قاتل این حضرت می دانند. امام باقر (ع) نیز در کنار مرقد پدر و عموی خود در قبرستان بقیع به خاک سپرده شده است.

اما باقر (ع) دارای 3 همسر و هفت فرزند بوده اند. ام فروه فرزند قاسم بن محمد بن ابی‌بکر همسر اول است که فرزندانش امام صادق(ع) و عبدالله می باشند. ابراهیم و عبیدالله فرزندان همسر دوم امام به نام ام حکیم دختراسید ثقفی می باشند. همچنین علی، زینب و ام سلمه فرزندان سومین همسر که ام ولد نام داشت، بوده اند.

ولادت امام باقر (ع) همزمان با آغاز ماه رجب

هفتمین ماه از ماه های قمری ماه رجب می باشد. این ماه از ماه های حرام نیز به شمار می رود. نام رجب از نهری گرفته شده است که در بهشت از عسل شیرین تر و از شیر سفید تر است.

بیان کرده اند که اگر در ماه رجب فردی روزه بگیرد، از آن نهر آب می نوشد. نام دیگر ماه رجب رحب الأصب می باشد که به معنی ماه ریزش رحمت خداوند بر مردم می باشد.

اهمیت ماه رجب

اهمیت ماه رجب از زبان پیامبران و امامان  اینگونه است:

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى که حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌شود و غضب الهى از او دور می‌شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته شود.

امام موسی کاظم (ع) در یک روایتی در باب اهمیت ماه رجب فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود، همچنین فرمود: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏ تر است، هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد، البته از آن نهر بیاشامد.

اعمال ماه رجب

روز اول رجب، روز شریفى است و برای آن چند عمل ذکر شده است:

  • روزه: روایت شده که حضرت نوح (علیه السلام) در این روز به کشتى سوار شد و به کسانى که همراه او بودند امر فرمود روزه بگیرند که هر کس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود.
  • غسل
  • زیارت امام حسین علیه السلام: از امام جعفر صادق(علیه السلام) روایت شده است که: هر کس امام حسین (علیه السلام) را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد. البته قابل ذکر است که زیارت از راه دور هم مورد قبول است ان شاء الله.





:: برچسب‌ها: ولادت , آغاز ماه رجب، رجب , ولادت امام محمد باقر(ع) ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: